Strategia “Uniunea competențelor” – direcții și provocări
- Detalii
- Read Time: 6 mins

Pe 5 martie, Comisia Europeană a prezentat Comunicarea privind Uniunea competențelor (Union of Skills).
Pe 5 martie, Comisia Europeană a prezentat Comunicarea privind Uniunea competențelor (Union of Skills). Inspirată de rapoartele Draghi și Letta și bazată pe Spațiul european al educației și pe Spațiul european de cercetare, această inițiativă trasează strategia UE privind educația și formarea până în 2030, reunind toate inițiativele existente.
Strategia este menită să abordeze deficitul și lacunele de competențe, să îmbunătățească dobândirea și recunoașterea calificărilor și să răspundă la Busola competitivității.
Motivare
Uniunea Europeană are nevoie de oameni calificați pentru a răspunde noilor provocări și pentru a rămâne competitivă. Cu toate acestea, pe măsură ce cerințele profesionale se schimbă, mulți lucrători se străduiesc să țină pasul, iar întreprinderile nu pot găsi talentul potrivit. Aceste deficite de competențe și de forță de muncă împiedică competitivitatea europeană. Acesta este motivul pentru care Comisia Europeană introduce Uniunea competențelor, un plan de îmbunătățire a educației, formării și învățării pe tot parcursul vieții de înaltă calitate.
Componente
1. Dezvoltarea competențelor pentru vieți și locuri de muncă de calitate
a. un Program pilot de sprijin pentru competențele de bază, astfel încât fiecare tânăr să aibă competențe solide de citire, matematică, științe și digitale
b. îmbunătățirea competențelor în domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii (STEM), să promoveze carierele STEM, să atragă mai multe femei și să pregătească oamenii pentru tranzițiile către tehnologiile digitale și curate, cu ajutorul Planului strategic de educație STEM
c. O nouă Strategie privind educația și formarea profesională (EFP) pentru a face educația și formarea profesională mai atractive, inovatoare și favorabile incluziunii
2. Formare profesională continuă și oportunități de recalificare
a. extinderea utilizării Sistemului de micro-calificări (micro-credite) ca soluții flexibile de învățare
b. consolidarea Pactului pentru competențe pentru a ajuta mai mulți lucrători să dobândească noi competențe în sectoare strategice
c. un Program pilot de garanție a competențelor pentru a oferi lucrătorilor expuși riscului de șomaj posibilitatea de a dobândi noi competențe
d. desfășurarea Academiilor de competențe ale UE pentru a oferi întreprinderilor competențele necesare pentru tranziția ecologică și pentru Clean Industrial Deal.
3. Circulația competențelor în întreaga UE prin sprijinirea liberei circulații a lucrătorilor și facilitarea recrutării de către întreprinderile din întreaga UE
a. o Inițiativă privind portabilitatea competențelor, pentru a spori portabilitatea competențelor și calificărilor în întreaga UE, indiferent de locul în care au fost dobândite
b. elaborarea unei Diplome europene pentru a facilita dezvoltarea de programe de studii comune inovatoare în întreaga UE și consolidarea Alianțelor universităților europene și a Centrelor de excelență profesională
4. Atragerea, dezvoltarea și păstrarea talentelor de vârf în Europa
a. Crearea unui Rezervor de talente al UE (Talent Pool) pentru recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din afara UE
b. O Strategie privind vizele pentru a facilita venirea în UE a studenților, lucrătorilor calificați și cercetătorilor de top
c. lansarea unei inițiative „Alege Europa” în cadrul acțiunilor Marie Skłodowska-Curie pentru atragerea și păstrarea talentelor
Pentru a realiza acestea, Uniunea competențelor va fi informată de un Observator european de informații privind competențele și va reuni furnizorii de educație și formare, liderii de afaceri și partenerii sociali, prin intermediul unui Consiliu european la nivel înalt pentru competențe.
Comisia va introduce o nouă Recomandare privind educația și competențele în cadrul semestrului european, exercițiul anual care coordonează politicile economice și sociale ale UE, pentru a orienta țările UE și actorii relevanți.
Critici din mediul sindical
Deși au fost luate în considerare o serie de cereri ale societății civile și deși salută în principiu obiectivele Union of Skills, mai multe sindicate și diverse organizații, precum Platforma pentru învățare continuă, remarcă o serie de probleme ale strategiei.
Ele consideră că planul nu reușește să propună soluțiile necesare pentru milioanele de lucrători din Europa care se confruntă cu nevoia urgentă de recalificare și perfecționare ca urmare a tranziției duble rapide și afirmă că au sperat la mai multă ambiție în mai multe aspecte-cheie ale Uniunii competențelor politici mai îndrăznețe.
Iată niște solicitări pe marginea problemelor identificate
- un plan concret de acțiuni cu măsuri specifice și o abordare mai integrată
- angajamente de finanțare mai ferme (prin investiții sporite, stimulente financiare pentru investiții în statele membre, inclusiv în cadrul normelor privind achizițiile publice)
- un angajament mai puternic față de formarea adulților prin asigurarea de infrastructură adecvată și asigurarea accesului la educație și formare pentru grupurile subreprezentate
- concentrarea pe barierele de timp și financiare în loc de motivație: mulți adulți au probleme din cauza constrângerilor de timp și a limitărilor financiare, nu din cauza lipsei de motivație
- recunoașterea și portabilitatea competențelor trebuie discutată și la nivel național, nu doar între statele membre
- migrația din țările terțe nu poate fi grăbită fără un tratament egal pe piața muncii și soluții concrete în ceea ce privește condițiile de muncă nedrepte, nesănătoase și nesigure
- nevoia de a exclude agențiile temporare și de a reduce intermediarii din mai multe niveluri de subcontractare în cadrul Talent Pool, pentru a opri exploatarea lucrătorilor și pentru a le garanta remunerație echitabilă
- recunoașterea că deficitul actual de competențe și lipsa de atractivitate a unor sectoare își au rădăcinile în calitatea slabă a condițiilor oferite lucrătorilor în unele sectoare
- combaterea inegalității sociale: Agenda competențelor trebuie să fie strâns legată de eforturile mai ample de reducere a inegalității sociale
- asigurarea unei tranziții juste pentru lucrători, inclusiv prin dreptul gratuit la formare și prin implicarea firmelor în asigurarea formării
- condiționalitate socială, pentru a ne asigura că banii publici sunt însoțiți de condiții în ceea ce privește drepturile de formare și ucenicie, pe lângă drepturile de negociere colectivă
Cu toate că recunosc eforturile de a furniza competențele necesare diverselor sectoare, sindicatele rămân sceptice la unele abordări și recomandă, înainte de lansarea oricăror noi inițiative, revizuirea celor inițiale. Totodată, sugerează urgența implicării mai pronunțate a partenerilor sociali sectoriali în aceste inițiative.
Uniunea competențelor are potențialul de a transforma Europa, dar numai dacă va răspunde nevoilor reale ale lucrătorilor și va asigura o tranziție echitabilă pentru toți.